SMG har genom Shortcut Produktion skrivit ramavtal med Moblrn avseende filmproduktioner värt ca 1 Mkr till slutet av 2020. Hälften av filmproduktionsbudgeten erläggs kontant och hälften återinvesteras i samband med en emission i Moblrn, vilket ger SMG ca 1,4% ägande i EdTech-bolaget.

Utöver reklam- och informationsfilmer för Moblrns digitala plattform kommer en viktig del av avtalet även att innebära produktion av utbildningsfilmer till kunder som använder Moblrn för e-utbildningar. Så långt har Moblrn och Shortcut Produktion bl.a. samarbetat i projekt med kunder som Modexa och Saint-Gobain.

– [Kommentar], säger Anders Börde, VD för Moblrn. 

– Vi ser ett snabbt växande behov av E-learning och har imponerats av Moblrns plattform. Att kombinera digitala utbildningar med pedagogiska filmer ser vi är ett perfekt recept för effektivt lärande. Det ska bli mycket roligt att följa med på Moblrns resa, både som filmproduktionspartner och som delägare i bolaget, säger Anders Brinck, VD för Shortcut Media Group.

Om Moblrn

Det svenska EdTech-företaget Moblrn erbjuder marknadens enklaste verktyg för företag och organisationer som behöver nå ut snabbare och bredare med sina mobilutbildningar. Mobrln har tagit fram en SaaS-plattform och mobiltjänst för mikrolärande. Bland kunderna finns Phils Burger, Länsförsäkringar, Region Halland, Assa Abloy och Saint Gobain. Bolaget har precis rest 6 Mkr för att expandera organisationen och öka säljinsatserna. Mer information finns på www.moblrn.se

Om Shortcut Media Group

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, mest prisbelönta, oberoende produktionsgrupper och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, animerad film, promos samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av Bond Street Film, Oddway Film, Shortcut Produktion, Good Motion och Frost VFX. Bolagets aktie är noterad på Spotlight Stock Market.